Nawigacja

Ekonomik zrealizował projekt „Artysta w kuchni II”

09.01.2019
Zespół Szkół Nr 3 w Bochni brał udział w projekcie „Artysta w kuchni II” , którego celem było podniesienie kompetencji zawodowych uczniów oraz zdobycie przez nich nowych doświadczeń w branży gastronomicznej i hotelarskiej oraz zrealizowanie śródrocznej praktyki zawodowej. W sumie w ramach całego projektu 89 uczniów i 4 nauczycieli wzięło udział w zagranicznym stażu zawodowym doskonaląc swoje umiejętności praktyczne.

Pierwsza część projektu została zrealizowana na przełomie września i października. W ramach tego grupa 41 uczniów z kierunków technik żywienia i usług gastronomicznych oraz technik hotelarstwa odbyła dwutygodniowy staż zagraniczny w Hotelu Dias na greckiej Riwierze Olimpijskiej, natomiast natomiast miesiąc później tym razem 48 osobowa grupa odbyła staż zawodowy w Hotelu San Panteleimon.

Praktyki zawodowe  uczniów technikum to element obowiązkowy w planie nauczania. Stanowią  uzupełnienie wiedzy teoretycznej nabywanej w trakcie zajęć. Realizacja  praktyk w ramach stażu zagranicznego stanowi dużą wartość dodaną, uzyskiwaną przez  poznanie zagranicznych standardów branżowych oraz zasad organizacji europejskich przedsiębiorstw. Daje możliwość pracy w międzynarodowym zespole, ćwiczenia specjalistycznego słownictwa zawodowego w języku obcym.

Jest to zatem nie tylko szlifowanie kwalifikacji zdobytych w szkole i ich poszerzanie o poszukiwane na rynku pracy umiejętności dodatkowe, praktyczne doskonalenie znajomości języków obcych, poznawanie kultury i obyczajów oraz atrakcji odwiedzanych krajów, ale jakże przydatna dziś dla młodych , „szkoła życia”.

„Artysta w kuchni II” to już kolejny - piąty projekt unijny realizowany w Zespole Szkół Nr 3  w formie stażu zagranicznego. W poprzednich latach (2008-2017) przeprowadzono także projekty - „Dekoracje godne Nobla” (Niemcy), „Hotel, restauracja, sklep- bez barier” (Niemcy), „Kulinarna podróż do Saksonii” (Niemcy), „Artysta w Kuchni” (Grecja). Na ich realizację z budżetu programów edukacyjnych Unii Europejskiej wykorzystano kwotę ponad 600 tysięcy euro. W sumie wzięło w nich udział 293 uczniów. Dotychczasowe doświadczenie potwierdza, że taka forma podnoszenia  kwalifikacji zawodowych uczniów jest świetnym elementem doskonalenia zawodowego oraz rozwoju naszej regionalnej gospodarki, której przyszłością będą ci młodzi ludzie - już absolwenci Zespołu Szkół nr 3.

Uczestnictwo uczniów w zagranicznych stażach zawodowych jest bezpłatne. Podstawowym kryterium wyboru uczestników są wyniki w nauce. Szansa wyjazdu na kilkutygodniową praktykę to dodatkowa motywacja do systematycznej nauki.

Wyjazd na staż zawodowy poprzedzono odpowiednim przygotowaniem językowym, kulturowym oraz pedagogicznym. Uczestnicy wzięli udział w kursie językowym, który obejmował zajęcia z języka angielskiego, zawodowego oraz z podstaw języka greckiego. Ponadto odbyły się zajęcia  przybliżające młodzieży obyczajowość, tradycję oraz historię Grecji.

Projekt został zrealizowany we współpracy z organizacja przyjmujacą Golden Sun Mobility Center, Hotelem Dias oraz Hotelem San Panteleimon. Młodzież realizowała program stażu pod nadzorem specjalistów z dziedziny gastronomii, hotelarstwa i turystyki. Prawdziwymi „artystami w kuchni” stawali się dzięki praktycznym lekcjom z doświadczonymi kucharzami. Praca w kuchni dała możliwość zapoznania się z lokalnymi surowcami oraz recepturami potraw z karty menu restauracji. Czynnie uczestniczyli w przygotowywaniu tradycyjnych i najpopularniejszych potraw greckich jak choćby mousaka, czy  horiatiki. Bardzo kreatywne okazało się  uczestnictwo w pokazie dotyczącym tworzenia dekoracji oraz ich wykorzystania podczas garnirowania potraw i wyrobów cukierniczych. Wszyscy uczestnicy przeszli także szkolenie z zakresu obsługi profesjonalnego sprzętu kuchennego, barowego, poznawali zasady przygotowywania Sali konsumenckiej oraz obsługi klienta.

W recepcji Hotelu Dias i San Panteleimon, uczniowie klas hotelarskich, w związku ze specyfiką swojego zawodu, odbywali dodatkowe zajęcia. Poznawali standardy obsługi gości w recepcji, wykorzystania programów komputerowych stosowanych w hotelach a także zasady housekeepingu.

W ramach wycieczek edukacyjnych młodzież odwiedziła firmy z branży żywnościowej – fabrykę oliwy i fety, winiarnię oraz destylarnię regionalnego Tsipouro. Czas wolny od zajęć objętych planem praktyk, wykorzystywany był na realizację wycieczek turystyczno-kulturowych. W programie znalazły się Meteory, Wyspa Skiathos, Park Narodowy Olimpu, Wąwóz rzeki Enipeas oraz miasteczka Litochoro, Pantaleimon i Platamonas. Na zakończenie projektu uczniowie przygotowali prezentację multimedialną podsumowującą ich udział w wyjazdowych praktykach, w której podkreślali, że ich uczestnictwo w zagranicznym stażu to cenna przepustka do dalszej profesjonalnej kariery.

Bardzo ważnym elementem strategii rozwoju Szkoły jest internacjonalizacja procesu kształcenia praktycznego naszych uczniów. Chcemy stworzyć dla jak największej ilości uczniów, możliwości zdobycia zawodowych umiejętności praktycznych i podniesienia kompetencji językowych podczas praktyk i wyjazdów zagranicznych a także dokształcanie kadry nauczycielskiej, poprzez takie same zagraniczne mobilności, polegające głównie na wymianie doświadczeń zawodowych i analizowaniu, podglądaniu innych modeli kształcenia konkretnych zawodów i wprowadzaniu tych elementów do kształcenia w szkole. Takie możliwości dawał program Leonardo da Vinci czy program Erasmus+ - wyjaśnia Piotr Czekaj, dyrektor szkoły i autor projektów mobilnościowych dla uczniów i kadry nauczycielskiej.

Na spotkaniu podsumowującym, które odbyło się w Zespole Szkół Nr 3 w Bochni wszyscy uczestnicy projektu otrzymali certyfikaty uczestnictwa w stażu zagranicznym z elementami systemu ECVET (europejski system transferu osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym), oraz certyfikat uczestnictwa w przygotowaniu językowym i kulturowym. Dodatkowym potwierdzeniem zdobytych kwalifikacji oraz doświadczenia jest certyfikat Europass Mobilność (potwierdzenie odbycia stażu zawodowego w innym kraju europejskim).

Uczestnikami projektu byli:

uczniowie klas II i III kształcący się w zawodzie: technik żywienia i usług gastronomicznych i technik hotelarstwa:  Bienias Weronika, Czajka Michał, Fitrzyk Barbara, Grabowski Piotr, Jamuła Kacper, Juszczyk Karolina, Kielan Klaudia, Kurek Karolina, Lis Bartłomiej, Machał Monika, Mochel Wiktoria, Niedziela Natalia, Panna Kamil, Piechnik Aneta, Płachta Angelika, Samolej Dominika, Tabor Milen, Trojan Dominika, Widła Piotr, Wszołek Izabela Bogucka Roksana, Dudzic Paulina, Dunaj Natalia, Jankowski Paweł, Kasztulska Angelina, Korbel Katarzyna, Korta Agnieszka, Kozak Izabela, Koźbiał Nikola, Kucharska Wiktoria, Michalik Wiktoria, Mocia Julia, Palej Justyna, Puzia Marlena,Rajca Aleksandra, Szaraj Magdalena, Świgost Małgorzata, Tabor Anita, Więcek Kinga, Więcław Justyna, Władyczuk OliwiaBednarczyk Ewelina, Biernat Olga, Blitek, Gabriela, Bukowiec Daria, Bukowska Jessica, Ciarach Klaudia, Cierniak Paulina, Czaja, Julia, Czesak Patrycja, Duda Alicja, Dziedzic Kamila, Dziedzic Małgorzata, Dziedzic Renata, Gadzina Karolina, Hełpa Ewelina, Izydorczyk Sara,  Janiczek Joanna, Jeziorek Natalia, Kaczmarczyk Żaneta, Kaźmierczyk Dominika, Kicka Iwona, Kołodziej Gabriela, Korta Justyna, Kosińska Sylwia, Machaj Bartłomiej, Majka Aleksandra, Marecik Wioleta, Mączka Małgorzata, Mikołajek Rafał, Mucha Tomasz, Mus Sylwia,  Nosal Joanna,  Pilch  Weronika, Prokop  Jakub, Rajca Paulina, Rakoczy Dominika,  Romańska Sylwia,  Różeńska Daria, Rudnik Beata,  Rudzka Julita,  Skimina Karolina,  Skowronek Ewelina,  Stabrawa Karol, Szczęśniak Angelika, Szostak Julita, Trojan   Kamila, Wąsik Weronika, Wychowanok Maria.

 

sk