Konserwacja techniczna i estetyczna prospektu organowego i chóru muzycznego z kościoła parafialnego pw. Narodzenia św. Jana Chrzciciela w Chełmie
- RZĄDOWY FUNDUSZ INWESTYCJI LOKALNYCH
- BUDŻET PAŃSTWA
- EDUKACJA EKOLOGICZNA
- NARODOWY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA i GOSPODARKI WODNEJ
- PROGRAM OPERACYJNY WIEDZA - EDUKACJA - ROZWÓJ
- PROGRAM OPERACYJNY POLSKA CYFROWA
- REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO 2014-2020
- PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH 2014-2020
- MAŁOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY
- PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Zadanie dofinansowane ze środków Rządowego Programu Odbudowy Zabytków
Dofinansowanie: 504 700,00 zł
Całkowita wartość: 515 000,00 zł
Prospekt organowy objęty jest wpisem do rejestru zabytków ruchomych pod nr B-107/M dn. 14.02.2012 r. Chór muzyczny jako część zespołu kościoła parafialnego – wpis do rejestru zabytków nieruchomych pod nr A-147 dn. 18.08.1969 r. Tytuł prawny do władania zabytkiem wynikający z prawa własności należy do Parafii Rzymskokatolickiej pw. Narodzenia św. Jana Chrzciciela w Chełmie. Prospekt organowy wraz z chórem muzycznym stanowią integralną część zabytkowej nawy kościoła i w znaczący sposób wpływają na estetykę całego wnętrza, pełnią także ważną rolę użytkową. Stan zachowania i przekształcenia tych obiektów uzasadniają konieczność objęcia ich także pracami konserwatorskimi. Są to elementy datowane na 2 poł. XIX w., wykonane w stylistyce neobarokowej. Zbudowano je z drewna. Posiadają nawarstwienia malarskie i złocone elementy snycerskie. Widoczne są uszkodzenia powierzchni malarskich, ubytki snycerki. Złocenia są przebarwione i pociemniałe, najpewniej wtórnie pokryte szlagmetalem. Elementy konstrukcji drewnianej ujawniają zaawansowany stopień występowania szkodników drewna, posiadają liczne uszkodzenia mechaniczne, są mocno zużyte i postarzałe. Części frontowe nie współgrają estetycznie z pozostałymi elementami wnętrza, które poddano konserwacji. Wykonanie prac konserwatorsko-restauratorskich przy prospekcie organowym oraz chórze muzycznym jest konieczne, aby w kompleksowy i spójny sposób zadbać o zabytek: zabezpieczyć jego substancję, przywrócić mu utracone walory artystyczne i estetyczne, a w szerszym kontekście – zachować historyczny wygląd wnętrza kościoła w Chełmie.